Kirjoituspalsta


Miehet kirkossa

Näin äitienpäivän alla ei ole ehkä tavanomaista pohdiskella miesten asioita, mutta teenpä sen kuitenkin. Olin nimittäin vappuna mukana Pyhäjoen motoristikirkossa ja katselin kirkkokansaa. Se oli kai aika poikkeuksellinen, sillä miehiä oli varmasti kolme neljännestä osallistujista. Osallistujia oli paljon, liki 250 moottoripyörää, osalla myös matkustaja takapenkillä. Olemme Suomessa tottuneet siihen, että valtaosa jumalanpalvelukseen osallistuvista on naisia. Mies ei lähde kirkkoon kuin poikkeustapauksessa, häihin ja hautajaisiin. Ja motoristikirkkoon.

Raamattu kertoo, että alkuseurakunnan aikana miehet osallistuivat aktiivisesti seurakunnan toimintaan. He toimivat niin aktiivisesti, että nykyisin jopa syytetään Raamatun tekstejä ja toimintamalleja naisten syrjimisestä. Paavalin opetukset seurakuntaelämästä ovat tänä päivänä varsin usein kriittisen tarkastelun alla.

Miksi nykymies ei halua tulla Sanan kuuloon? Siihen on varmasti monia syitä. Suomalainen mies on tottunut selviämään yksin, hän ei tarvitse kenenkään apua, ei Jumalankaan. Toinen syy voi olla, että olemme saarnanneet miehet ulos kirkoistamme ja rukoushuoneistamme. Saarnat eivät kosketa miehiä. Harvoin kirkoissa puhutaan koneista, urheilusta, metsästyksestä tai muista miehiä kiinnostavista asioista. Puheista ei löydy kosketuspintaa miesten asioihin.

Onko Jumala sitten ulkona miehisestä maailmasta? Ei varmaankaan, ei ainakaan minun maailmastani. Jumala on arjen Jumala, Hän haluaa olla mukana siellä missä ihminen on. Ehkäpä nykypäivän ongelma onkin se, että olemme ulkoistaneet  Jumalan kirkkoon ja rukoushuoneisiin pois arjen keskeltämme. Kun Jumala sitten on pois arjestamme, emme tarvitse Häntä myöskään pyhisin.

Vapahtajamme Jeesus Kristus eli maanpäällisen vaelluksensa ihmisten arjessa. Evankeliumeista luemme miten Hän kohtasi ihmisiä heidän arkisissa askareissaan, kalastajia verkkojensa äärellä, tullimiehiä rahapöytiensä ympärillä ja naisia vedenhakureissuilla. Arjessa Hän toimi, auttoi ja paransi heidän vaivansa ja sairautensa. Aivan samalla tavalla Jeesus haluaa olla ihmisten jokapäiväisessä elämässä myös tänä päivänä. Hän kutsuu edelleenkin: Tulkaa minun luokseni kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

Lopuksi haluan toivottaa oikein siunattua äitienpäivää kaikille äideille.

Jouko Piippo
06.05.2009




Tilat vaihtui 19.05.2013
Lomia odotellessa 07.06.2010
Hän säät ja ilmat säätää... 09.03.2010
Erämaa 15.01.2010
Juhlaa ja arkea 07.08.2009
Miehet kirkossa 06.05.2009
Seurakunta tutuksi, Jouni Nevala 02.11.2008
Seurakunta tutuksi, Helena Kaukonen 31.05.2008
Seurakunta tutuksi, Auli Shemeikka 03.11.2007